Temat: Sakramenty
w służbie komunii
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom
w przeżyciu tej katechezy
1. Na dzisiejszej katechezie poznamy sakramenty, które budują wspólnotę. Są to sakramenty kapłaństwa oraz małżeństwa. Pomódl się o potrzebne łaski dla księży, których znasz, oraz dla wszystkich, którzy przyjęli sakrament małżeństwa: za rodziców, dziadków… Prośmy Pana Boga słowami modlitwy: Ojcze nasz…
2. Ćwiczenie: Z umieszczonych na rysunkach sylab ułóż nazwy sakramentów. (str. 109)
3. MAŁŻEŃSTWO – Twórcą małżeństwa jest sam Bóg. Powołanie do małżeństwa jest wpisane w naturę mężczyzny i kobiety, którzy wyszli z ręki Stwórcy. Bóg, który stworzył człowieka z miłości, powołał go także do miłości, która jest podstawowym i wrodzonym powołaniem każdej istoty ludzkiej. Mężczyzna i kobieta, zawierając sakramentalny związek małżeński, przyrzekają sobie miłość i wierność. Wspólnie otwierają się na nowe życie, jakim będą ich dzieci. Dzięki łasce otrzymanej w tym sakramencie udoskonala się ludzka miłość, umacnia jedność współmałżonków oraz siła do przezwyciężania trudności. Sakramentu małżeństwa mężczyzna i kobieta udzielają sobie nawzajem. Kapłan udziela im błogosławieństwa Bożego i jest wyłącznie świadkiem, że małżeństwo zostało zawarte zgodnie z przepisami Kościoła.
KAPŁAŃSTWO – Sakrament
święceń upodabnia tego, kto go przyjmuje, do Chrystusa dzięki specjalnej
łasce Ducha Świętego, czyniąc go narzędziem Chrystusa dla Jego Kościoła.
Święcenia uzdalniają go, by mógł działać jako przedstawiciel Chrystusa,
Głowy Kościoła, w Jego potrójnej funkcji: kapłana, proroka i króla.
4. Ćwiczenie: Wpisz w puste miejsca słowa przysięgi małżeńskiej (miłość, wierność, uczciwość). (str. 109)
Podsumowanie: Sakrament małżeństwa umacnia młodych ludzi
do przezwyciężania wielu trudności w codziennym życiu. Aby
w rodzinie panowała miłość i harmonia, każdy powinien wypełniać swoje
obowiązki. Rodzice dbają o dzieci i ich wychowanie, a wy
powinniście szanować rodziców i być im posłuszni.
5. Napisz, jakie zadania wykonują kapłani (np. sprawują Eucharystię, udzielają sakramentów, głoszą słowo Boże).
Podsumowanie: Wyrazem wdzięczności i szacunku dla kapłanów, szczególnie
tych pracujących w waszych parafiach, będzie wasza modlitwa w ich
intencji: o zdrowie i potrzebne łaski szczególnie w tym czasie
epidemii.
6. Pomódl się: Zdrowaś Maryjo…
7. Wykonaj pracę domową. (str. 110)
Temat: Umiemy dzielić się z innymi
Prośba: Drodzy rodzice
pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
Miłość do innych ludzi okazujemy, dzieląc się z nimi różnymi rzeczami. Nie zawsze muszą to być rzeczy materialne, np. zabawki, książki, słodycze. Może to być również czas, który poświęcimy, aby pomóc bliźniemu. Prośmy Pana Boga, żeby nauczył nas dzielić się z innymi. Zaśpiewajmy: Dzielmy się wiarą jak chlebem…; zobacz:
Ref: Dzielmy się wiarą jak chlebem,
dajmy świadectwo nadziei.
Bóg ofiarował nam siebie
i my mamy się Nim z ludźmi dzielić.
Chleba tego nie zabraknie,
rozmnoży się podczas łamania.
Potrzeba tylko rąk naszych
i gotowości dawania.
Nikt nie zapala lampy,
żeby ją schować pod korcem.
Skoro Bóg nas światłem darzy,
trzeba z tym światłem iść w drogę.
Pewien święty, przechodząc kiedyś
przez miasto, spotkał dziewczynkę w podartym ubranku,
która prosiła o jałmużnę. Zwrócił się wtedy do Boga:
– Panie, dlaczego pozwalasz na coś takiego? Proszę Cię, zrób coś.
Wieczorem w dzienniku telewizyjnym zobaczył mordujących się ludzi, oczy
konających dzieci i ich biedne wycieńczone ciała. I znów zwrócił się
do Boga: – Panie, zobacz, ile biedy. Zrób coś! Nocą święty człowiek
usłyszał głos Pana, który mówił: – Zrobiłem już coś: stworzyłem ciebie!
Odpowiedz na pytania:
– O co człowiek prosił Boga?
– Co Pan Bóg mu odpowiedział?
Bóg, dając nam życie, obdarował nas
wieloma łaskami: dał nam serce, oczy, uszy, ciało, duszę… Dał nam rozum, abyśmy
umieli dobrze korzystać
z otrzymanych darów. Dostrzeganie potrzeb innych jest bardzo ważne.
Ale nie wystarczy tylko widzieć, że ktoś potrzebuje naszej
pomocy. Trzeba jeszcze zdobyć się na odwagę i pomóc tym,
którzy tej pomocy potrzebują. Dorośli z pewnością mogą uczynić
o wiele więcej, bo mogą decydować
o wielu rzeczach, o których dzieci jeszcze nie decydują
(ustanawianie przepisów, praw), mogą dać komuś pieniądze, kupić potrzebne
rzeczy (jedzenie, ubranie, leki), bo zarabiają, a dzieci jeszcze
nie pracują.
Ale także dzieci, chociaż są jeszcze małe, mogą troszczyć się o swoje
serca, aby nigdy nie przechodzić obok drugiej osoby obojętnie. Jeśli
potrzeby drugiej osoby dotykają mojego serca, to znaczy,
że jestem podobny do Jezusa, który miał serce miłosierne,
który wzruszał się, widząc biedę człowieka.
Jeśli czyjeś serce jest wrażliwe na potrzeby innych i chce im pomagać
z wielką ochotą, to o takiej osobie mówimy, że jest
wielkoduszna.
Rodzic może omówić krótko uczynki miłosierdzia względem ciała.
Głodnych nakarmić.
Spragnionych napoić.
Nagich przyodziać.
Podróżnych w dom przyjąć.
Więźniów pocieszać.
Chorych nawiedzać.
Umarłych pogrzebać.
Ćwiczenie: Dokończ zdania. (str. 115)
Pomódl się słowami piosenki: Panie, proszę, spraw, aby życie mi nie było obojętne; zobacz:. https://www.youtube.com/watch?v=SKytKWpBh1g
Miłość jest bardzo konkretna. Wyraża
się w konkretnych uczynkach, które nazywamy uczynkami miłosierdzia
względem ciała.
Ćwiczenie: Wklej w serce obrazki przedstawiające uczynki
miłosierdzia względem ciała. (str. 114)
Praca domowa: Naucz się uczynków miłosierdzia względem ciała.